EIT+ || Przedsiębiorczość akademicka: nowa siła napędowa wzrostu gospodarczego
Wrocławskie Centrum Badań EIT+
EN | PL
biuletyn informacji publicznej
szukaj

Przedsiębiorczość akademicka: nowa siła napędowa wzrostu gospodarczego

Styczeń 2012 r., Cezary Iwan

W opinii wiÄ™kszoÅ›ci ekonomistów nie ulega dziÅ› wÄ…tpliwoÅ›ci, że w nadchodzÄ…cych latach tempo rozwoju gospodarczego krajów rozwiniÄ™tych oraz ich poszczególnych regionów bÄ™dzie zależaÅ‚o w znacznym stopniu od umiejÄ™tnoÅ›ci i determinacji mÅ‚odego pokolenia do podejmowania wÅ‚asnej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej,  w szczególnoÅ›ci do tworzenia start-upów technologicznych - firm bazujÄ…cych na innowacyjnych pomysÅ‚ach i rozwiÄ…zaniach.

Procesy zachodzÄ…ce w krajach wysokorozwiniÄ™tych pokazujÄ…, że to wÅ‚aÅ›nie tego typu firmy przyczyniajÄ… siÄ™ szczególnie do powstawania nowych miejsc pracy i powiÄ™kszania wartoÅ›ci wytwarzanych dóbr i usÅ‚ug. TysiÄ…ce maÅ‚ych i Å›rednich, relatywnie „mÅ‚odych” przedsiÄ™biorstw stanowi fundament niemieckiej gospodarki. ImponujÄ…cy rozwój gospodarki Izraela oparty jest przede wszystkim na tysiÄ…cach powstajÄ…cych w tym kraju start-upach technologicznych – wiele spoÅ›ród nich z powodzeniem podbija Å›wiatowe rynki.

Åšwiatowe kierunki i trendy

W latach 1980-2010 wiÄ™kszość przyrostu zatrudnienia netto w USA byÅ‚o dzieÅ‚em firm „mÅ‚odszych” niż 5 lat. WedÅ‚ug ekonomisty Carla Schramma, prezesa amerykaÅ„skiej Fundacji Kauffmana, najwiÄ™kszej fundacji zajmujÄ…cej siÄ™ promowaniem przedsiÄ™biorczoÅ›ci, „Stany Zjednoczone w celu utrzymania pozycji lidera gospodarczego na Å›wiecie powinny uznać przedsiÄ™biorczość za swojÄ… gÅ‚ównÄ… przewagÄ™ komparatywnÄ…. Nic innego nie może być lepszÄ… dźwigniÄ… dla gospodarki”.

Promocja przedsiÄ™biorczoÅ›ci jest kluczowym elementem narodowej strategii innowacji prezydenta Baracka Obamy. JednÄ… z inicjatyw uruchomionych w 2011 r. w ramach tej strategii jest program „Startup America” majÄ…cy na celu zwiÄ™kszenie liczby i skali dziaÅ‚alnoÅ›ci nowych firm przyczyniajÄ…cych siÄ™ do wzrostu gospodarczego, powstawania innowacji oraz tworzenia nowych miejsc pracy.

Najczęściej spotykanymi formami przedsiÄ™biorczoÅ›ci sÄ… mikroprzedsiÄ™biorczość (drobne usÅ‚ugi) i powstawanie maÅ‚ych przedsiÄ™biorstw wypeÅ‚niajÄ…cych jakÄ…Å› niszÄ™ rynkowÄ…, ale nigdy nie wychodzÄ…cych poza niÄ…. Jednak najbardziej wartoÅ›ciowym rodzajem przedsiÄ™biorczoÅ›ci jest przedsiÄ™biorczość wysokiego wzrostu. Do tej grupy należą startupy technologiczne, które wprowadzajÄ…c na rynek przeÅ‚omowe rozwiÄ…zania przyczyniajÄ… siÄ™ do fundamentalnych zmian caÅ‚ych branż lub do powstawania zupeÅ‚nie nowych sektorów gospodarki. Tego typu rozwiÄ…zania sÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków rezultatem aktywnoÅ›ci biznesowej podejmowanej przez osoby zwiÄ…zane z uczelniami wyższymi (pracownicy naukowi, doktoranci, absolwenci, studenci) oraz procesem powstawania akademickich firm odpryskowych (spin-off lub spin-out). Obserwacje procesów zachodzÄ…cych w ciÄ…gu ostatniej dekady w krajach wysokorozwiniÄ™tych wskazujÄ…, że autorami takich przeÅ‚omowych rozwiÄ…zaÅ„ sÄ… coraz częściej przedsiÄ™biorczy akademicy w bardzo mÅ‚odym wieku.

ZaÅ‚ożyciele firm uznawanych obecnie za najbardziej innowacyjne i odnoszÄ…ce spektakularne sukcesy, np. Google, Apple i Facebook stanowiÄ… dobry przykÅ‚ad tego trendu. Po przyjrzeniu siÄ™ historiom sukcesu wielu innych znanych, miÄ™dzynarodowych korporacji, okazuje siÄ™, że w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków ich pomysÅ‚odawcami i zaÅ‚ożycielami również byli kreatywni ludzie miÄ™dzy dwudziestym a trzydziestym rokiem życia - doktoranci, studenci lub absolwenci renomowanych uczelni. Pozwala to na postawienie tezy, że rozwój i wzrost gospodarczy w Polsce i na Å›wiecie uzależniony bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci w dużej mierze od skali i intensywnoÅ›ci rozwoju przedsiÄ™biorczoÅ›ci akademickiej, przede wszystkim wÅ›ród mÅ‚odej kadry naukowej.

Polskie doświadczenia: początek drogi

Liczne publikacje i raporty publikowane w ciÄ…gu ostatnich kilku lat pokazujÄ… wyraźnie, że mimo coraz wiÄ™kszej liczby inicjatyw i programów majÄ…cych na celu promowanie przedsiÄ™biorczoÅ›ci akademickiej w Polsce, jej znaczÄ…cy rozkwit w postaci powstawania na dużą skalÄ™ firm odpryskowych (spin-offów) jest póki co niezauważalny, zarówno w skali kraju jak i w poszczególnych regionach.

Przyczyny tak skromnej aktywnoÅ›ci biznesowej akademików i maÅ‚ej iloÅ›ci funkcjonujÄ…cych firm odpryskowych zostaÅ‚y zdiagnozowane częściowo przez WrocÅ‚awskiego Centrum BadaÅ„ EIT+ w okresie od 2010 do 2012 r., w ramach realizacji projektu „Akcelerator EIT+ spóÅ‚ek innowacyjnych o hybrydowym profilu branżowym.” W wyniku bezpoÅ›rednich spotkaÅ„ z okoÅ‚o 80 zespoÅ‚ami pomysÅ‚odawców innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, zwiÄ…zanych z uczelniami zlokalizowanymi gÅ‚ównie na Dolnym ÅšlÄ…sku, wÅ›ród gÅ‚ównych barier komercjalizacji wiedzy zidentyfikowano miÄ™dzy innymi nastÄ™pujÄ…ce czynniki:

- niedostateczna znajomość realiów i obowiÄ…zujÄ…cych mechanizmów biznesowo-rynkowych wÅ›ród naukowców

- brak rynkowego nastawienia i rozpoznania twórców (zbytnie koncentrowanie na samym pomyÅ›le, lekceważenie znaczenia analizy rynkowej (konkurencji!), dziaÅ‚aÅ„ wdrożeniowych oraz sprzedażowo-marketingowych

- brak doświadczeń i znajomości dobrych praktyk w skutecznej komercjalizacji wiedzy (co krok po kroku należy zrobić w celu przekształcenia pomysłu w dochodowy biznes)

- zbytnie obciążenie pomysÅ‚odawców dydaktykÄ… i pracÄ… naukowo-badawczÄ… (konieczność powierzenia prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej innym osobom – w peÅ‚ni dyspozycyjnym i posiadajÄ…cym odpowiednie umiejÄ™tnoÅ›ci)

- sÅ‚aba determinacja naukowców, szczególnie kadry z wieloletnim doÅ›wiadczeniem, do rozpoczynania i prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej (sÅ‚omiany zapaÅ‚, niska motywacja, brak predyspozycji).

Dotychczasowe doÅ›wiadczenia WrocÅ‚awskiego Centrum EIT+ pokazujÄ… jednoczeÅ›nie, że wspóÅ‚praca ze Å›rodowiskiem akademickim w obszarze tworzenia start-upów technologicznych przynosi najlepsze efekty i jest najbardziej owocna w przypadku doktorantów, absolwentów szkóÅ‚ wyższych, pracowników naukowych z relatywnie krótkim stażem pracy oraz byÅ‚ych pracowników naukowych zwiÄ…zanych aktualnie z przemysÅ‚em.

W sytuacji kiedy pomysÅ‚odawcÄ… rozwiÄ…zania, które może stanowić fundament dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej, jest doÅ›wiadczony naukowiec zaangażowany w dydaktykÄ™ i pracÄ™ naukowo-badawczÄ…, nie posiadajÄ…cy w swoim zespole lub otoczeniu osób, którym można powierzyć koordynacjÄ™ i zarzÄ…dzanie biznesem, wspóÅ‚praca bardzo czÄ™sto okazuje siÄ™ niemożliwa i koÅ„czy siÄ™ fiaskiem.

Inicjowanie i prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej z udziaÅ‚em doÅ›wiadczonych, aktywnych zawodowo naukowców jest możliwe i produktywne jedynie wtedy, kiedy ich rola ogranicza siÄ™ do funkcji badawczo-rozwojowych oraz nadzorczo-doradczych, a zarzÄ…dzanie dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… wdrożeniowÄ…, operacyjnÄ… i sprzedażowo-marketingowÄ… przekazane jest dyspozycyjnym i energicznym osobom posiadajÄ…cym doÅ›wiadczenie biznesowe oraz nastawionym na osiÄ…gniÄ™cie sukcesu rynkowego.

Powyższe obserwacje i rozważania prowadzÄ… do stwierdzenia, iż w celu zwiÄ™kszenia zakresu i tempa rozwoju przedsiÄ™biorczoÅ›ci akademickiej na Dolnym ÅšlÄ…sku i w Polsce niezbÄ™dne jest podejmowanie w sposób ciÄ…gÅ‚y nastÄ™pujÄ…cych dziaÅ‚aÅ„:

1. Tworzenie i wdrażanie praktycznych programów szkoleniowo-edukacyjnych dotyczÄ…cych przedsiÄ™biorczoÅ›ci i efektywnej komercjalizacji wiedzy, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem inicjatyw typu „learning by doing” oraz naciskiem na upowszechnianie obowiÄ…zujÄ…cych zasad i mechanizmów biznesowo-rynkowych.

2. Promowanie przedsiÄ™biorczoÅ›ci akademickiej w Å›rodowisku akademickim, przede wszystkim wÅ›ród mÅ‚odej kadry naukowej i studentów ostatniego roku studiów, oraz identyfikacja osób/zespoÅ‚ów zmotywowanych i posiadajÄ…cych predyspozycje do zaangażowania w dziaÅ‚alność biznesowÄ….

3. Ułatwianie i poszerzanie dostępu do finansowania pomysłodawcom przedsięwzięć biznesowych na wczesnym etapie rozwoju.

4. Identyfikowanie, ciÄ…gÅ‚e monitorowanie i usuwanie barier dla przedsiÄ™biorczoÅ›ci, zarówno formalno-organizacyjnych jak i mentalnych.

5. Umożliwianie i upowszechnianie wspóÅ‚pracy miÄ™dzy twórcami innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, przemysÅ‚em i inwestorami.

6. Popularyzacja i promowanie przedsiębiorczości akademickiej, m. in. poprzez publiczne nagłaśnianie historii sukcesu oraz zalet budowania i rozwijania własnej działalności biznesowej opartej na wiedzy.

Wyzwania i zadanie domowe na jutro

Zasoby i procesy, które od ponad dwudziestu lat byÅ‚y i jeszcze przez krótki czas bÄ™dÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… wzrostu gospodarczego w Polsce – prywatyzacja, inwestycje infrastrukturalne, bezpoÅ›rednie inwestycje zagraniczne wynikajÄ…ce z dostÄ™pu do relatywnie dobrze wykwalifikowanej i taniej siÅ‚y roboczej, dotacje i fundusze unijne – wyczerpujÄ… siÄ™ lub dobiegajÄ… koÅ„ca. JednoczeÅ›nie, rosnÄ…cemu stale wzrostowi przeciÄ™tnych wynagrodzeÅ„ Polaków nie towarzyszy ponadprzeciÄ™tna (w skali Europy) poprawa wydajnoÅ›ci ich pracy, co w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci stwarza duże ryzyko trwaÅ‚ego i postÄ™pujÄ…cego spadku konkurencyjnoÅ›ci polskiej gospodarki. W poÅ‚Ä…czeniu z nasilajÄ…cymi siÄ™ problemami europejskiej i Å›wiatowej gospodarki, oznaczać to może lata stagnacji, dryfowania oraz tracenia mozolnie nadrabianego dystansu do krajów wysokorozwiniÄ™tych.

Koniecznie jest wiÄ™c uaktywnienie na dużą skalÄ™ zasobów ciÄ…gle pozostajÄ…cych do dyspozycji i rozbudzenie drzemiÄ…cego w nich potencjaÅ‚u. Takim zasobem jest bez wÄ…tpienia kapitaÅ‚ ludzki Polski, zarówno pod wzglÄ™dem iloÅ›ciowym jak i jakoÅ›ciowym. Jednym z niewielu atutów polskiej gospodarki budzÄ…cych powszechnÄ… zazdrość i podziw w Europie Zachodniej jest fakt, że  jesteÅ›my krajem bÄ™dÄ…cym jednÄ… z najwiÄ™kszych „wylÄ™garni” caÅ‚ych rzesz doskonale wyksztaÅ‚conych i wykwalifikowanych absolwentów szkóÅ‚ wyższych wszystkich kierunków, w tym inżynierów o różnych specjalnoÅ›ciach. PielÄ™gnowanie i mÄ…dre wykorzystanie tego zjawiska powinno stać siÄ™ priorytetowym obszarem dziaÅ‚aÅ„ wszystkich Å›rodowisk majÄ…cych jakikolwiek wpÅ‚yw na projektowanie i ksztaÅ‚towanie programów rozwojowych, ustawodawstwa, postaw obywatelskich oraz decydujÄ…cych o kierunku zachodzÄ…cych zmian.

O Autorze

Cezary Iwan kieruje DziaÅ‚em Inkubacji i ZarzÄ…dzania SpóÅ‚kami Spin-off we WrocÅ‚awskim Centrum BadaÅ„ EIT+.
email: cezary.iwan@eitplus.pl

fot. svilen001/sxc.hu.


Czy wiesz, że ...

Wirusy majÄ… wielkość od 30-300nm, natomiast w projekcie BioMed opracowuje siÄ™ terapiÄ™  poprzez modulacje aktywnoÅ›ci katalitycznej RNA.

więcej informacji

Aktualności

30 Kreatywnych Wrocławia odebrało wczoraj wyróżnienia z rąk prezydenta Rafała Dutkiewicza.

01.07.15
narodowe centrum badañ i rozwoju
dolnoœl¹ski gryf gospodarczy
adres
facebookgoogle plustwitteryoutubelinkedinpinterestrss
adres