EIT+ || Aktualności ze świata nanotechnologii
Wrocławskie Centrum Badań EIT+
EN | PL
biuletyn informacji publicznej

"Nanotechnologia zwiększa pojemność baterii"

Już od ponad dekady naukowcy próbujÄ… usprawnić baterie na bazie litu poprzez zastÄ…pienie grafitu w anodzie krzemem, który może zmagazynować 10-krotnie wiÄ™kszy Å‚adunek. Niestety po kilku cyklach Å‚adowania/rozÅ‚adowania krzemowa struktura pÄ™ka i kruszy siÄ™ sprawiajÄ…c, że bateria staje siÄ™ bezużyteczna.

ZespóÅ‚ pod kierownictwem specjalisty od materiaÅ‚ów Yi Cui ze Stanford University i SLAC National Accelerator Laboratory znalazÅ‚ rozwiÄ…zanie: sprytnie zaprojektowana dwuÅ›cienna nanostruktura, który wytrzymuje ponad 6000 cykli, czyli dużo wiÄ™cej niż potrzeba do pojazdów elektrycznych czy przenoÅ›nej elektroniki. - To bardzo ekscytujÄ…ce osiÄ…gniÄ™cie przybliża nas do naszego celu, którym jest stworzenie mniejszych, lżejszych i pojemniejszych baterii od tych dostÄ™pnych obecnie - powiedziaÅ‚ Cui. Wyniki zostaÅ‚y opublikowane 25 marca w Nature Nanotechnology.

9.05.2012 r.

"Międzynarodowa Szkoła Letnia Ampere NMR School
"

ZakÅ‚ad Fizyki Makromolekularnej WydziaÅ‚u Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum NanoBiomedyczne oraz Centrum Integracji Europejskiej UAM uprzejmie zapraszajÄ… do udziaÅ‚u w MiÄ™dzynarodowej Szkole Letniej Ampere NMR School, która odbÄ™dzie siÄ™ w Poznaniu w dniach 24-30 czerwca 2012 roku. SzkoÅ‚a Letnia adresowana jest do studentów i doktorantów reprezentujÄ…cych nauki Å›cisÅ‚e i skupia siÄ™ na teoretycznych i eksperymentalnych aspektach spektroskopii NMR oraz na zastosowaniu NMR w nanonauce i nanotechnologii.

SzczegóÅ‚owe informacje dostÄ™pne sÄ… na stronie http://www.staff.amu.edu.pl/~school/index.html

8.05.2012 r.

"Nanotechnologia poczÄ…tkiem nowej ery eksploracji kosmosu"

RobiÄ…c pierwszy krok w kierunku instrumentów w skali nano, Nasa stworzyÅ‚a dla MiÄ™dzynarodowej Stacji Kosmicznej czujnik wielkoÅ›ci znaczka pocztowego, wykorzystujÄ…cy osiÄ…gniÄ™cia nanotechnologii w wykrywaniu toksyn w powietrzu. W celu przeprowadzenia testów zostaÅ‚ on na krótko zabrany w kosmos w roku 2009. WedÅ‚ug Mayyappan, stan jego rozwoju pozwala na wdrażanie technologii. Najprawdopodobniej zostanie użyty w zastÄ™pczym statku kosmicznym NASA a także w Å‚azikach marsjaÅ„skich badajÄ…cych atmosferÄ™.

ŹródÅ‚o: nanonet.pl.

"Odzyskanie utraconej wody w elektrowniach dzięki nanocząstkom"

Wiele razy wzmiankowano o tym, jakÄ… rolÄ™ odgrywa nanotechnologia w zaopatrywaniu w wodÄ™ pitnÄ… poczynajÄ…c od roku 2007, a koÅ„czÄ…c na lutym bieżącego roku. Różne nanotechnologie, o których byÅ‚a mowa dotyczyÅ‚y procesów odsalania jak np. ulepszone filtry, których zadaniem jest dostarczenie czystej wody pitnej do odlegÅ‚ych obszarów na Å›wiecie.

Najnowsza opracowana metoda dla wody zwiÄ…zana z technologiÄ… nano pochodzi z Argonne National Laboratory. OkoÅ‚o 40% poborów wody sÅ‚odkiej w USA i 3% caÅ‚kowitej iloÅ›ci spożytej wody sÅ‚odkiej jest zużywana bezpoÅ›rednio na zasilenie wytwornic pary w elektrowniach. Ze wzglÄ™du na to, że elektrownie wykorzystujÄ… częściowo skondensowanÄ… parÄ™ w wysokiej temperaturze, by uruchomić turbiny, to znaczna ilość wody jest utracona z powodu parowania i nie można jej odzyskać.

Technologia, którÄ… opracowujÄ… badacze z Argonne majÄ…cÄ… na celu wyeliminowanie tego problemu i redukcjÄ™ iloÅ›ci utraconej wody sÅ‚odkiej, to nanoczÄ…stka oparta na konfiguracji „core-shell”, co wÅ‚aÅ›ciwie oznacza, że nanoczÄ…stka ma jÄ…dro wykonane z jednego rodzaju materiaÅ‚u, a powÅ‚oka tego jÄ…dra jest z innego rodzaju surowca. W tym przypadku, zewnÄ™trzna powÅ‚oka osÅ‚ania wewnÄ™trzne jÄ…dro, które rozpuszcza siÄ™ powyżej pewnej temperatury.

7.05.2012 r.

"Witamy w nanoświecie - Nano jest wszędzie
"

Na portalu Nanonet.pl opublikowano materiaÅ‚ filmowy przygotowany przez telewizjÄ™ Planete o zastosowaniu nanotechnologii we wspóÅ‚czesnym przemyÅ›le czy medycynie. MateriaÅ‚ można obejrzeć także poniżej.

ŹródÅ‚o: nanonet.pl.

"NanoczÄ…stki zmniejszajÄ… guzy nowotworowe podczas leczenia klinicznego"

PrzeÅ‚om w leczeniu nowotworów? Wielkie nadzieje pokÅ‚ada siÄ™ w leczeniu raka za pomocÄ… nakierowanych nanoczÄ…stek. Badania kliniczne przyniosÅ‚y obiecujÄ…ce rezultaty stosowania leczniczo nakierowanych nanoczÄ…stek, które gromadzÄ… siÄ™ bezpoÅ›rednio w guzach nowotworowych, z pominiÄ™ciem zdrowych komórek.

30.04.2012 r.

"WystartowaÅ‚ EAGLE – najbardziej zaawansowany polski spektrometr gamma"

Wzbudzone jÄ…dra atomowe emitujÄ… promieniowanie gamma niosÄ…ce wiele informacji o ich strukturze. W celu dokÅ‚adniejszej rejestracji tego promieniowania, w Åšrodowiskowym Laboratorium Ciężkich Jonów Uniwersytetu Warszawskiego skonstruowano i uruchomiono spektrometr EAGLE, jedyny tego typu przyrzÄ…d w Europie Åšrodkowo-Wschodniej i jeden z najnowszych i najbardziej zaawansowanych spektrometrów gamma na Å›wiecie.

Już wkrótce fizycy bÄ™dÄ… mogli lepiej poznać strukturÄ™ jÄ…der atomowych – dziÄ™ki najnowszemu spektrometrowi promieniowania gamma o nazwie EAGLE (central European Array for Gamma Levels Evaluations). UrzÄ…dzenie, skonstruowane i uruchomione w Åšrodowiskowym Laboratorium Ciężkich Jonów Uniwersytetu Warszawskiego (ÅšLCJ UW), jest najbardziej zaawansowanym w kraju ukÅ‚adem detekcyjnym sÅ‚użącym do rejestrowania promieniowania gamma, emitowanego przez jÄ…dra atomowe wzbudzone za pomocÄ… oddziaÅ‚ywaÅ„ kulombowskich.

ŹródÅ‚o: nanonet.pl.

"Nanostrzykawki - przeÅ‚om w leczeniu raka mózgu"

Naukowcy z instytutu Methodist Neurological Institute i uniwersytetu Rice University opracowali sposób selektywnego pozbywania siÄ™ komórek nowotworowych w mózgu dziÄ™ki zastosowaniu mikroskopijnej strzykawki, która dostarcza kombinacji leków chemioterapeutycznych bezpoÅ›rednio do zajÄ™tych przez chorobÄ™ komórek. Odkrycia opublikowano w kwietniowym wydaniu czasopisma „ACS Nano”, publikowanym przez American Chemical Society.

fot. Capgros/sxc.hu.

27.04.2012 r.

Ruszył nowy projekt TV Laboratoria

TV Laboratoria to projekt majÄ…cy na celu popularyzacjÄ™ nauki i biznesu. NaszÄ… dziaÅ‚alność dedykujemy wszystkim tym, którzy nie bojÄ… siÄ™ podjąć wyzwania, jakim jest przestawianie tych dwóch Å›wiatów w ciekawy sposób.

MisjÄ…  jest nie tylko docieranie z kamerÄ… do intrygujÄ…cych ludzi i miejsc, ale również zachÄ™cenie Internautów do aktywnej dyskusji w postaci prezentowania swoich nagraÅ„ i ich komentowania.

Zapraszamy na stronÄ™ internetowÄ… www.laboratoriatv.net.

Szybkie drukowanie 3D w nanoskali

Drukowanie trójwymiarowych obiektów z niezwykle drobiazgowÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… jest teraz możliwe przy zastosowaniu „litografii dwu-fotonowej”. Technologia ta pozwala na tworzenie niewielkich nanoskalowych struktur. Naukowcy z Politechniki WiedeÅ„skiej dokonali przeÅ‚omu w przyspieszeniu drukowania trójwymiarowego – precyzyjna drukarka 3D Politechniki WiedeÅ„skiej jest o rzÄ™dy wielkoÅ›ci szybsza od podobnych do niej urzÄ…dzeÅ„. Otwiera to zupeÅ‚nie nowe obszary zastosowaÅ„, np. w medycynie.

Czy wiesz, że ...

Silnik samochodu osobowego wykorzystuje ok. 30% energii zawartej w benzynie. Jedno z zadaÅ„ badawczych projektu  NanoMat jest opracowanie  technologii ogniw paliwowych o wydajnoÅ›ci ok. 80% (zamiast 100 kilometrów przejedziemy 267 km !!!).

więcej informacji

Aktualności

30 Kreatywnych Wrocławia odebrało wczoraj wyróżnienia z rąk prezydenta Rafała Dutkiewicza.

01.07.15